Varende deelcollectie

Deze pagina wordt voortdurend verbeterd en aangevuld. Laatste update: 09-02-25.

Rijksvaartuig (RV) 29 (actief varend/Fort Crèvecoeur, Hedel)

Achtergrond

Rijksvaartuig (RV) 29 is in 1954 onder bouwnummer 141 gebouwd op de werf van J.H. van Eijk te Sliedrecht in opdracht van de Koninklijke Landmacht (opdrachtgeverschap waarschijnlijk via commandant Legerbruggen en Vaartuigenpark te Dordrecht). Dit vaartuig is van (november) 1954 tot 2004 in dienst geweest bij de Vaar- en Duikerschool van de genie. Het is in die periode ingezet, naast vaar- en duikerinstructie, als sleepboot en bergingsvaartuig. In 2005 is RV 29 eigendom geworden van de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht (RCKL). De RCKL heeft op 1 juni 2005 RV 29 in bruikleen gegeven aan de Stichting de Historische Genieverzameling (SHGV), kortweg het Geniemuseum in Vught. Dit is gebeurt nadat het in originele staat was teruggebracht in samenwerking met het Havenmuseum Rotterdam (nu Maritiem Museum Rotterdam), het Legermuseum te Delft (nu Nationaal Militair Museum te Soesterberg) en het Geniemuseum.

RV 29 tijdens de 4Daagse van Nijmegen gelegen aan de kade te Cuijk (18-21 juli 2023). Foto: onbekend

Specificaties:

  • Lengte: 25,00 m.
  • Breedte: 5,85 m.
  • Diepgang: ± 2,00 m.
  • Krachtbron: 
    • Vanaf 1954: Industrie 3VD6 (120 as-pk), driecilinder motor, 340 omwentelingen/minuut, motornummer 3557 (afleverdatum: 24 juni 1954).
    • Vanaf 1961: General Motors/Detroit Diesel (150 pk), geplaatst tijdens een verbouwing bij scheepswerf I.S. Figee, Vlaardingen. De oorspronkelijke motor werd daarna overgezet naar de RV 6. Momenteel is een proces gaande (nu nog beperkt tot een voornemen) om een bijna identieke motor aan die uit 1954 in het vaartuig terug te plaatsen. Het betreft hier een Industrie 3VD6A met 150 as-pk (330 omwentelingen/minuut). De achterliggende reden is om (ook) op dit aspect RV 29 zo veel mogelijk terug te brengen naar een staat gebaseerd op het oorspronkelijk ontwerp.

Rijksvaartuig (RV) 0276 (actief varend/Fort Crèvecoeur, Hedel)

Achtergrond

Rijksvaartuig (RV) 0276 behoorde tot een serie boten, die vervaardigd zijn van met glasvezel gewapend polyester. Dit in verband met het geringe gewicht voor transport en minder onderhoud. De functie van het vaartuig was voornamelijk het duwen van vlotten alsook het invaren van bruggedeelten.

Specificaties:

  • Lengte: 7,69 m.
  • Breedte: 2,67 m.
  • Diepgang (onbeladen / beladen):  ± 0,93 m /  ± 1,05 m.
  • Maximum snelheid (onbeladen): 16 km/u.
  • Paaltrek: 1600 kg (vooruit, snelheid 0 m/s).
  • Sleepsnelheid - trossentrek:
    • 5 km/u    ± 950 kg.
    • 8 km/u    ± 800 kg.
    • 10 km/u   ± 700 kg.
  • Gewicht (beladen): ± 4100 kg.

Rijksvaartuig (RV) 0308 (statisch/in opslagplaats Grave-Reek)

Achtergrond

Rijksvaartuig (RV) 0308 is in 2008 vanuit museum Bevrijdende Vleugels te Best (als onderdeel van de ‘collectie Jan Driessen’, zie ook geschiedenis museum Bevrijdende Vleugels) bij het Geniemuseum in de collectie opgenomen. Het vaartuig werd daar destijds afgestoten als zijnde niet meer passend binnen het museale collectiebeleid, na een herziening ervan in 2007.

Het tweemotorige vaartuig is gebouwd in 1953 als een Bridge Erection Boat (BEB) 27-foot en door de Verenigde Staten in 1955 aan Nederland verstrekt in het kader van hulp en ondersteuning vanuit het Marshallplan. Het is (nog) niet bekend waar het vaartuig bij de genie heeft gediend. In 1974 werd het afgevoerd via de Domeinen, waar het waarschijnlijk via via in de ‘collectie Jan Driessen’ is terechtgekomen.

Impressie Amerikaanse uitvoering 27 voet boot (27ft boat). Bron: TM 5-210, Military Floating Bridge Equipment, Headquarters, Department of the Army (August 1970)

RV 0308 bestaat uit een losse achter- en een boeggedeelte, die je met handschroeven kunt (ont)koppelen. Hierdoor werd tijdens actieve dienstinzet van de boot het transport over land met de beschikbare middelen vergemakkelijkt. Het achtergedeelte, waarin twee motoren en de stuurinrichting zijn ondergebracht, kan overigens (ook) zelfstandig varen. De twee motoren bevinden zich naast elkaar, maar zijn volledig onafhankelijk en drijven elk een schroef aan. In het boeggedeelte bevinden zich een kleine laadruimte, twee verstelbare duwpalen en een lenspomp.

De circa 3000 kg zware aluminium boot (inclusief water koelsysteem aandrijving en brandstof) had een bemanning van twee manschappen en werd onder andere gebruikt voor het duwen of slepen van bruggedeelten en vlotten. 

   

Boven- en zij-aanzicht 27 voet boot (27ft boat). Bron: TM 5-210, Military Floating Bridge Equipment, Headquarters, Department of the Army (August 1970)

Specificaties:

  • Lengte: 8,24 m (achter- en boeggedeelte gekoppeld).
  • Breedte: 2,49 m.
  • Diepgang: ± 1,02 m (beladen).
  • Krachtbron: 
    • Motorwerk: Gray Marine Express-six 244 (Gray Marine Motor Company - Detroit, Michigan).
    • Motortype: een watergekoelde vier liter zes cilinder viertaktmotor met zijkleppen (twee verschillende omlopen per motor). 
    • Gewicht (zonder water): 425 kg.
    • Vermogen per motor: 91 as-pk bij maximaal 3200 tpm (motorvermogen 103 pk).
    • Maximum snelheid (onbeladen): 28,50 km/u.
  • Kracht (voorwaarts): ± 1588 kg.
  • Kracht (achterwaarts): ± 1179 kg.

Het vaartuig bevindt zich momenteel in de opslagplaats van het Geniemuseum in Grave-Reek.