Rijksvaartuig (RV) 276
RV 276 is alleen bij bepaalde evenementen en speciale gelegenheden toegankelijk voor het publiek. Wij proberen dit als Geniemuseum bijtijds door te geven, zodat de mogelijkheid ontstaat deze eventueel op locatie te bezoeken. Dit onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en gebeurtenissen.
Museuminfo Rijksvaartuig (RV) 276 (actief varend / ligplaats Fort Crèvecoeur, Hedel)
Achtergrond
Rijksvaartuig (RV) 276 is in de periode 1962 - 1963 gebouwd bij de firma Mulder & Rijke te IJmuiden en behoorde tot een serie boten, die vervaardigd zijn van met glasvezel gewapend polyester. Dit in verband met het geringe gewicht voor transport en minder onderhoud. De functie van het vaartuig was voornamelijk het duwen van vlotten alsook het invaren van bruggedeelten.
Zusterschip RV 0273 (uit de serie RV’s 0250 t/m 0276 en 0285 t/m 0291) in actie. Duidelijk waarneembaar is de viercijferige nummering op de zijkant van de boeg. Foto: onbekend
Opmerking: opvallend is de aanduiding van de scheepsnummers op de boeg. Deze kunnen zowel uit vier (beginnend met een 0) alsook uit drie cijfers bestaan. Vooralsnog is het onduidelijk wat hiervan de reden is geweest en wanneer dit wellicht is aangepast, daar later in de tijd ogenschijnlijk alleen driecijferige nummeringen werden toegepast. Gezien de foto van de RV 0273 mag worden verondersteld, dat de oorspronkelijke nummering van de RV 276 ook 0276 moet zijn geweest.
In 1988 wordt het vaartuig uit actieve dienst afgestoten en via de Domeinen op 17 mei 1988 verkocht aan de firma A.S. Hommeles BV uit Schaijk. Het is (nog) onbekend hoe het vaartuig uiteindelijk bij het Geniemuseum is terechtgekomen.
RV 276 in volle vaart onderweg van Hedel naar Oirschot (17 oktober 2024). Foto: T. van de Lijsdonk
Specificaties:
- Lengte: 7,69 m.
- Breedte: 2,67 m.
- Diepgang (onbeladen / beladen): ± 0,93 m / ± 1,05 m.
- Krachtbron:
- Motorwerk: DEUTZ SA8L714.
- Motortype: luchtgekoelde 12,7 liter V8 dieselmotor.
- Vermogen: 115/140/167 pk bij respectievelijk 1500/1800/2000 tpm.
- Maximum snelheid (onbeladen): 16 km/u.
- Aandrijving: Schottel (met drieblads trekkende schroef), 360 graden draaibaar.
- Paaltrek: ± 1600 kg (vooruit, snelheid 0 m/s).
- Sleepsnelheid - trossentrek:
- 5 km/u ± 950 kg.
- 8 km/u ± 800 kg.
- 10 km/u ± 700 kg.
- Gewicht (beladen): ± 4100 kg.
Bijzonderheden
In 2006 begint men op de Pioniers- en Pontonniersschool in Hedel in samenwerking met onder andere de Marinewerf en 330 Herstelcompagnie met de rehabilitatie van de RV 276. De aanleiding daartoe en het hele proces wat zich daarna ontvouwd, wordt vastgelegd op een viertal video's. Op 14 mei 2008 vindt de oplevering plaats van een volledig herstelde RV 276. Het komt daarna permanent te liggen in de dependance van het Geniemuseum, namelijk de haven van Fort Crèvecoeur te Hedel.
De genoemde vier video's zijn voornamelijk opgebouwd uit fotoreeksen. Ze bevatten gezamenlijk veel aanvullende informatie op hetgeen tekstueel al op deze pagina is opgenomen:
- In de video ‘Wetenswaardigheden polyester boot’ wordt uitgebreid ingegaan op de achtergrond van het ontwerp en de bouw van de serie(s) polyester boten voor de genie, waarvan RV 276 deel uitmaakt.
- De video ‘RV 276 voor rehabilitatie’ geeft aan hoe het vaartuig, in de jaren voorafgaand aan 2006, in de Genietuin wordt blootgesteld aan invloeden van weer, wind en bezoekers.
- De technische en logistieke uitdagingen tijdens het herstelproces komen aan bod in de video ‘RV 276 tijdens rehabilitatie’. Deze bevat, bij wijze van uitzondering, tussen 7.11 - 8.51 minuten de ‘muziek’ van een startende DEUTZ-scheepsmotor.
- ‘RV 276 bij oplevering op 14 mei 2008’ is een video tenslotte, die de oplevering van de boot vastlegd.
Opmerking: de kwaliteit van de video's is een weerspiegeling van de stand van zaken der techniek van destijds. De muziekkeuze is die van de betrokken auteur(s). Het geluid kan in alle gevallen op ‘stil’ worden gezet, daar deze video's niet zijn voorzien van begeleidend commentaar.
In de periode 2021 - 2022 is het vaartuig opnieuw gerenoveerd door de firma Jachtservice Utrecht te Nieuwegein.