Rijksvaartuig (RV) 29
RV 29 is alleen bij bepaalde evenementen en speciale gelegenheden toegankelijk voor het publiek. Wij proberen dit als Geniemuseum bijtijds door te geven, zodat de mogelijkheid ontstaat deze eventueel op locatie te bezoeken. Dit onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en gebeurtenissen.
Museuminfo Rijksvaartuig (RV) 29 (actief varend / ligplaats Fort Crèvecoeur, Hedel)
Achtergrond
Rijksvaartuig (RV) 29 is in 1954 onder bouwnummer 141 gebouwd op de werf van J.H. van Eijk te Sliedrecht in opdracht van de Koninklijke Landmacht (opdrachtgeverschap waarschijnlijk via commandant Legerbruggen en Vaartuigenpark te Dordrecht). Dit vaartuig is van (november) 1954 tot 2004 in dienst geweest bij de Vaar- en Duikerschool van de genie. Het is in die periode ingezet, naast vaar- en duikerinstructie, als sleepboot en bergingsvaartuig. In 2005 is RV 29 eigendom geworden van de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht (RCKL). De RCKL heeft op 1 juni 2005 RV 29 in bruikleen gegeven aan de Stichting de Historische Genieverzameling (SHGV), kortweg het Geniemuseum in Vught. Dit is gebeurt nadat het in originele staat was teruggebracht in samenwerking met het Havenmuseum Rotterdam (nu Maritiem Museum Rotterdam), het Legermuseum te Delft (nu Nationaal Militair Museum te Soesterberg) en het Geniemuseum.
RV 29 tijdens de 4Daagse van Nijmegen gelegen aan de kade te Cuijk (18-21 juli 2023). Foto: onbekend
Specificaties:
- Lengte: 25,00 m.
- Breedte: 5,85 m.
- Diepgang: ± 2,00 m.
- Krachtbron:
- Vanaf 1954: Industrie 3VD6 (120 as-pk), driecilinder motor, 340 omwentelingen/minuut, motornummer 3557 (afleverdatum: 24 juni 1954).
- Vanaf 1961: General Motors/Detroit Diesel (150 pk), geplaatst tijdens een verbouwing bij scheepswerf I.S. Figee, Vlaardingen. De oorspronkelijke motor werd daarna overgezet naar de RV 6.
Bijzonderheden
Momenteel is een proces gaande (nu nog beperkt tot een voornemen) om een bijna identieke motor aan die uit 1954 in het vaartuig terug te plaatsen. Het betreft hier een Industrie 3VD6A met 150 as-pk (330 omwentelingen/minuut). De achterliggende reden is om (ook) op dit aspect RV 29 zo veel mogelijk terug te brengen naar een staat gebaseerd op het oorspronkelijk ontwerp.