Kaarsjesavond 2024

24 december 2023

KAARSJESAVOND 2024
Op kerstavond zullen er door heel Nederland en in omliggende landen weer lichtjes op de oorlogsgraven en monumenten worden geplaatst. Dit jaar branden er voor het eerst lichtjes bij het Geniemonument op de Van Brederodekazerne en bij de monumenten en het strooiveld in de herdenkingstuin van het Geniemuseum. Twee vrijwilligers van het museum en het regiment plaatsten op 24 december om 17.00 uur de lichtjes.

Vier dagen voor kerstavond 2015 kreeg Dick Jansen uit Burgum het idee om op de oorlogsgraven in zijn woonplaats een lichtje te branden; net zoals dat al 25 jaar gebeurde op de Canadese begraafplaats in Holten. Zijn tweede gedachte was: waarom kan dat niet in heel Nederland? Hij zette een Facebook actie op met de wensgedachte dat 15 tot 20 mensen dit ook zouden gaan doen, maar het liep anders... De actie op sociale media werd en wordt massaal opgepikt, en door veel mensen gedeeld. De respons was ongelofelijk! Op deze kerstavond branden er op meer dan 421 plaatsen in Nederland kaarsjes bij oorlogsgraven en monumenten. De actie van Dick was de start van een nieuwe Nederlandse traditie. Ondertussen zijn er overal in het land stichtingen opgericht om met name de grote erevelden met honderden tot duizenden graven van een lichtje te voorzien.