75 jaar NAVO

15 maart 2024

De Noord Atlantische Verdragsorganisatie bestaat 75 jaar. (viering op zaterdag 20 april en zondag 21 april 2024)

Belangrijkste afspraken in dit verdrag betreffen wederzijdse verdediging en samenwerking van de legers van de aangesloten landen, aanvankelijk ook als krachtenbundeling tegen samenwerkende communistische landen binnen de invloedssfeer van de Sovjet-Unie, ook bekend als het Oostblok. Het NAVO-hoofdkwartier is gevestigd in het Brusselse stadsdeel Haren
Ook het Geniemuseum doet mee met de viering van 75 jaar NAVO. De periode tussen de Tweede Wereldoorlog en het uiteen vallen van de Sovjet Unie wordt betiteld als “de Koude Oorlog”. Veel NAVO-landen hadden een deel van hun defensietroepen gestationeerd in het toenmalige West-Duitsland. Ook Nederland.
Ons museum heeft nog een originele koude oorlogbunker. Deze is in het weekeinde van 20 en 21 april te bezichtigen. Er zijn dan zendamateurs aanwezig, die in het kader van de viering verbinding gaan maken met andere stations in Nederland en daar buiten. U mag daarbij aanwezig zijn.
De bunker was een commandocentrum. Er waren dus ook telefoon- en telexverbindingen; het kader sliep, at en werkte in de bunker.
In onze bunker krijgt u een idee, hoe het er in die periode aan toe ging. In de zogenaamde “plotterkamer” werd bepaald hoe gereageerd zou worden op eventuele agressie van de vijand. Aanvallen werden weergegeven op een grote landkaart, die aan de muur hangt. Er liggen voorbeelden van de zaken, die in de Koude Oorlog tijd belangrijk waren. Zoals TERDOC-mappen. Heel Duitsland was verdeeld in vierkantjes en voor elk vierkantje was er een gedetailleerde landkaart. Ook liggen er modellen van aan te brengen springstoffen op bruggen. In de buurt van belangrijke oeververbindingen waren kleine bunkers gebouwd. Daarin lagen de springstoffen, precies in het model voor de beoogde brug. Er kon dus snel gehandeld worden in tijd van nood.

Bij de ingang van het Geniemuseum is een beperkt aantal parkeerplaatsen. Tussen het NS-station in ’s-Hertogenbosch en ons museum rijdt op ZATERDAG 20 april een buurtbus, lijn 207.

TOEGANGSPRIJZEN GENIEMUSEUM:
VOLWASSENEN                                                                €  6,00
PERSONEN VAN 5 TOT/MET 18 JAAR                               €  2,00
KINDEREN VAN 0 TOT/MET 4 JAAR                                  GRATIS
MUSEUMKAART                                                               GRATIS
VETERANENPAS                                                              GRATIS
POST-ACTIEVENPAS                                                        GRATIS
MILITAIREN REGIMENT GENIETROEPEN                         GRATIS